Ako a kde behať? Rady pre začiatočníkov, kalendár behov aj pre pokročilých

Fanúšikov behu čaká v septembri vyše 20 bežeckých podujatí. Vybrať si možno z polmaratónov, cestných aj krosových behov. Prečo, ako a kde behať?

Patríte k fanúšikom behu a chcete si zmerať sily? September je bohatý na akcie, kde si môžete otestovať vaše schopnosti. Pozrite si kalendár bežeckých podujatí i rady, ako správne behať.

Beh ako všeliek

Beh prospieva celému organizmu – zvyšuje kapacitu pľúc, zlepšuje metabolizmus a posilňuje imunitu. Je vhodný aj pre ľudí, ktorých trápi boľavý chrbát, migréna či zvýšený cholesterol. Posilňuje telesnú kondíciu i koordináciu tela, redukuje hmotnosť a uvoľňuje stres.

Ako správne behať?

Bežecké desatoro

Behajte tak často, ako to ide. Kratšie trate sa dajú absolvovať denne, pri dlhších si kvôli regenerácii zvoľte deň či dva trvajúcu pauzu. Ak nemáte dostatočnú kondíciu, striedajte beh s chôdzou, napríklad v pomere 500 m beh, 250 chôdza na vydýchanie. Postupne dávku zvyšujte.

Držte sa vlastného tempa. Dôležité je nepreceniť sily, inak rastie riziko zranenia. Začiatočníkom stačí bežať tempom 6,30 min/1 km. Ak niekto beží rýchlejšie či zvláda dlhšie trate, neznamená to, že by ste mali aj vy.

Kontrolujte si srdcovú frekvenciu. K tomu poslúžia tzv. heartrate hodinky aj s hrudným pásom, ktoré prepočítavajú počet úderov srdca pri behu.

Nejedzte a rozcvičte sa. Pred každým behom platia 3 zásady – nejesť tesne pred štartom, pravidelne piť a poriadne sa rozcvičiť. Ideálny je cukor ako dodávateľ energie. Piť treba pred behom aj počas neho. Predídete tak zraneniu.

Dôležité je dýchanie. Vo všeobecnosti platí – 3 kroky nádych, 3 kroky výdych. Dýchajte nosom. Dôležité je to najmä v zime kvôli studenému vzduchu. Ak vás pichá v boku, treba spomaliť.

Behať treba vzpriamene. Pre behu sa nehrbte. Ruky, ktoré vám pomáhajú v pohybe a pri prenose energie, majte zohnuté v predlaktí do pravého uhla.

Oblečte sa komfortne. Kvalitné oblečenie zvyšuje vašu pohodu počas behu. Dnes si možno kúpiť oblečenie, ktoré vás v lete chladí a v zime, naopak, udržuje telo v teple.

Obujte si kvalitu. Kvalitná obuv pomáha počas behu nielen vyšším a ťažším bežcom. V kvalitných tretrách netrpia chodidlá ani prsty. Odborníci odporúčajú používať o pol čísla väčšie tenisky, aby mali prsty dostatok priestoru. Špeciálne (kompresné) ponožky zabezpečujú, aby chodidlá zostali v suchu. Navyše sťahujú svalstvo a udržujú ho viac stužené a napäté pri došľapovaní.

Najlepšie sa behá ráno. Telo sa výborne pripraví na celý deň, prekrví sa, lepšie sa vám bude rozmýšľať.

Čo robiť po behu? Po behu si hneď nesadajte. Urobte ešte zopár krokov, napite sa vody.

PREČÍTAJTE SI: Bežecký špeciál: Čo ste o behu nevedeli? Toto sú dôvody prečo začať

Kalendár septembrových behov

9.9. piatok

Trenčiansky polmaratón – viac info

10.9. sobota

Beh Pezinkom, 10 km – viac info

dm Ženský beh Bratislava – viac info

Na Vrchol Možností, Tvrdošín – viac info

Veľká cena Holíča – viac info

11.9. nedeľa

Beh 21 km pre deti – Bežíme deťom na pomoc – Bratislava – viac info

Crazy Color Run Košice – viac info

O primátorov krpec – Detva – viac info

Rozbehni to pre deti 2016 – Žilina – viac info

15.9. štvrtok

Fit & Strong polmaratón Nitra – viac info

Malý pieninský maratón – Červený Kláštor – viac info

Michalovská hodinovka – viac info

16.9. piatok

SWAN Topoľčiansky nočný beh – viac info

Medlenov chodníček – Gbely – viac info

17.9. sobota

Beh nočnou Šaľou 2016 – viac info

Dobehni ma! GútorRUN Hamuliakovo – viac info

Kopaničiarska 10-tka – Myjava – viac info

Spartan Race – BEAST Revište – viac info

Žilinský polmaratón – viac info

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ: Žilinský polmaratón už čoskoro: Prihlášky aj online, padne rekord?

18.9. nedeľa

GOLEM „ANJEL“ RUN (10 km) – Bratislava – viac info

HORNONITRUN – Prievidza – viac info

Malacká Desiatka – viac info

Telekom Night Run (10 km) – Bratislava – viac info

Cedronský beh – Mojmírovce – viac info

29.9. štvrtok

Beh okolo Slovnaftu – Bratislava – viac info

PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Topoľčianske ulice ožijú nočným behom: Pretekať môžu aj vaše deti!

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame