Čo ste možno nevedeli o prechladnutí. A mali by ste...

Koľko prechladnutí ročne je v norme, ako odlíšiť nádchu od nebezpečnej chrípky a ako proti nim účinne bojovať podľa najnovších vedeckých poznatkov

Ilustračný obrázok k článku Čo ste možno nevedeli o prechladnutí. A mali by ste...
Zdroj: shutterstock.com

Prechladnutie a nádchu považujeme za bežné ochorenie. Odborníci dokonca tvrdia, že niekoľko prechladnutí do roka nie je znakom oslabenej imunity, ale ju, naopak, posilňuje. Existuje však hranica, za ktorou sa už aj prechladnutie považuje za chronické a môže viesť k ďalším komplikáciám.

Priveľa prechladnutí

Podľa MUDr. Richarda Wagnera z Bratislavy je bežné prechladnutie u dospelého človeka prirodzeným javom. „Dostať nádchu nie je znakom zlyhávajúcej imunity. Práve naopak. Fakt, že náš organizmus dokáže prechladnutie prekonať, je znakom, že obranyschopnosť funguje. Problém nastáva, ak sa ochorenie opakuje častejšie ako štyrikrát ročne a ak ho človek nedokáže prekonať do 7 – 10 dní,“ hovorí MUDr. Richard Wagner.

Nemýľte si ho s chrípkou

Napriek tomu, že je nádcha bežná súčasť nášho života, netreba ju podceňovať. Vždy je potrebné všímať si symptómy, aby sme ju dokázali odlíšiť od chrípky. V prípade chrípky už totiž ide o závažné ochorenie dýchacích ciest, na ktoré podľa odhadov Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (Centers for disease control and prevention) ročne vo svete zomiera až 56 000 ľudí.

Zdroj: PR

I keď sa väčšina z nás sezónnym ochoreniam nedokáže úplne vyhnúť, prevencia je vždy užitočná. Vďaka nej totiž máte väčšiu šancu, že sa prechladnutie nezopakuje, alebo bude mať ľahší priebeh. Tu je niekoľko tipov, ako účinne posilňovať imunitu a zostať zdravý:

1. Umývajte si ruky
Vírusy a baktérie zanechávajú členovia domácnosti na rôznych miestach: na kľučkách, vypínačoch, mobilných telefónoch. Zďaleka najčastejšie sa však prenášajú dotykom rúk. V čase vyššieho rizika nákazy si preto častejšie umývajte ruky. Najmä pred prípravou jedla alebo po tom, ako si do ruky kýchnete.

2. Udržiavajte svoj nos v teple
Výskum vedcov Yaleovej univerzity nedávno potvrdil, že vírusy zapríčiňujúce nádchu sa rýchlejšie šíria, ak máme studený nos. Náš imunitný systém vtedy reaguje oveľa slabšie. Preto, ak ste už prechladnutí, mali by ste ostať v teple. Zároveň je však potrebné interiér často vetrať, a to aj počas mrazov. V zime platí zásada krátkeho a intenzívneho vetrania.

3. Užívajte vitamín D
Takzvaný slnečný vitamín vytvára naša pokožka vplyvom slnečného žiarenia. V zime ho preto máme nedostatok. Vitamín D je dôležitý pre zdravie kostí a svalov, ale zohráva významnú rolu aj vo fungovaní imunitného systému. Nedávna Londýnska štúd dokonca preukázala, že pravidelný prísun vitamínu D v chladných mesiacoch môže byť v boji proti chorobám dýchacích ciest účinnejší než vakcinácia.

4. Stavte na prírodu
Ako zbraň proti prechladnutiu a chrípkovým stavom je vhodné použiť prírodnú prevenciu a liečbu. Pomáhajú najmä bylinkové čaje a odvary z kvetov lipy, šípok, medovky alebo materinej dúšky. Až 92 percent užívateľov považuje za účinný aj homeopatický liek Oscillococcinum. Vďaka svojmu prírodnému zloženiu nemá na rozdiel od konvenčných liekov nežiaduce účinky, nevyvoláva ospalosť a je vhodný pre všetky vekové kategórie, vrátane tehotných a dojčiacich žien.

(PR) – Za obsah a fotografie zodpovedá objednávateľ tejto správy.

Zdroj: PR
Zdroj: PR

Odporúčame