Košický a Banskobystrický kraj opäť spojil zabudnutý tunel
Železničný tunel zo 40. rokov minulého storočia v sobotu 24.9. ožil. Zabudnutý artefakt situovaný v jednom z hrebeňov Stolických vrchov pod Homôlkou si za miesto turistického prechodu vybralo takmer 200 ľudí.
Ako TASR potvrdil jeden z účastníkov – hovorca Banskobystrického
samosprávneho kraja Peter Hajnala, tunel sa opäť dostáva do povedomia vďaka
činnosti mikroregiónov Štítnická dolina a Magnezit.
Technická pamiatka bola roky neprístupná. V poslednom období sa o nej
začalo opäť hovoriť vďaka turistickým prechodom. „Toto je naozaj
technický skvost, o ktorom Slovensko ani poriadne nevie. Obdivujem prácu
ľudí, ktorí tunel pred 70 rokmi postavili a dnes vyzerá ako týždeň po
otvorení. Je veľmi dôležité, aby toto nádherné miesto nachádzalo stále
viac a viac turistov,“ povedal krátko po prechode tunelom podpredseda
Banskobystrického samosprávneho kraja Ladislav Topoľský. Zaujímavosťou
tejto stavby je fakt, že asi v strede tunela je hranica medzi
Banskobystrickým a Košickým samosprávnym krajom. Cieľom spoločných
stretnutí ľudí z dvoch krajov je podľa starostu Chyžného Jána Greguša
rozvoj tejto lokality. „Chceme, aby sa toto vzácne dielo zachovalo pre
budúce generácie a slúžilo pre rozvoj turistiky a cestovného ruchu
v našom regióne,“ povedal Greguš.
Tunel bol vybudovaný ako jedna z takzvaných gemerských spojok, ktoré mali
spájať bývalé okresy Dobšiná a Revúca v smere Jelšava, Revúca, Muráň
a Tisovec na Banskú Bystricu. Hoci bol tunel dokončený, vlak ním nikdy
neprešiel. „Je to veľmi veľká výzva pre budúcnosť. Oba mikroregióny
intenzívne pracujú na rozvoji tejto lokality. Snažia sa, aby sa dva susediace
kraje ešte viac zblížili a mali miesto spoločného stretávania,“ doplnil
podpredseda Košického samosprávneho kraja Ján Szöllös.
Dnes slúži Slavošovský tunel dlhý 2400 metrov najmä turistom. Súčasťou
lokality je aj menší, 400-metrový Koprášsky tunel a Mníšanský viadukt.
Každoročne sa tam organizujú viaceré spoločné stretnutia dvoch regiónov.
Poslaním týchto aktivít je prehĺbiť spoluprácu a pripomínať si
majstrovstvo inžinierov, technikov a robotníkov, ktorí tieto unikátne stavby
pred rokmi vybudovali.
Zdroj : TASR