Eva Viestová Rôzne

Milí rodičia budúcich prváčikov

Každoročne sa pred zápisom detí do 1.ročníka venuje zvýšená pozornosť školskej zrelosti a to ako zo strany odborníkov – psychológov, pedagógov tak aj rodičov.

Dovŕšením 6.roku je každé zdravé dieťa povinné nastúpiť do 1.ročníka ZŠ, ak odborník (pediater, psychológ, logopéd) neurčí inak. Zo zákona č.245/2008 – Školský zákon – umožňuje odklad školskej dochádzky o jeden rok na určenie špecialistu. Je potrebné písomne požiadať riaditeľa školy o odklad spolu s dokladovaným odporúčaním (správou) psychológa. Každé dieťa prichádza k zápisu do 1.ročníka v ZŠ, kde už prvotný screening skúsených pedagógov určí, či dieťa má rozvinuté všetky procesy potrebné pre úspešné zvládanie nárokov školy. Pedagóg môže odporučiť návštevu psychológa a posúdenie školskej zrelosti. Prípadne je psychológ prísediaci pri zápise a pohotovo schopný uskutočniť testovanie školskej pripravenosti dieťaťa. Z hľadiska skúseností z odbornej praxe doporučujem psychologické vyšetrenie školskej zrelosti dieťaťa pri akýchkoľvek pochybnostiach. Nie je sa čoho obávať a nie je čo stratiť. Rodičia sa častokrát obávajú vyšetrenia, testovania, z dôvodu záťaže pre dieťa, hanby atď. Nič z toho dieťa nezažíva. Psychologické testovanie školskej zrelosti prebieha zaujímavou formou, sú to zábavné úlohy a dieťa si častokrát ani neuvedomuje, že je testované. Takéto testovanie trvá približne 30min. závisí od schopností dieťaťa. Čo sa teda pod pojmom školská zrelosť myslí? Školská zrelosť je dosiahnutie takého stupňa vývoja, ktorý umožňuje dieťaťu s úspechom si osvojovať školské znalosti a vedomosti.

Medzi posudzujúce oblasti školskej zrelosti patrí: **1. Psychická zrelosť poznávacích (kognitívnych) procesov a rozumových schopností. ** Tá sa prejavuje: • správnym uchopením písadla (trojprstový úchop medzi ukazovákom a palcom, podopierané prostredníkom) • vyhranenosťou ruky pri písaní a kreslení (pravostranná alebo ľavostranná lateralita, dominantnosť ruky. Občas sa stáva, že dieťa je schopné používať obe ruky- ambidexter – vtedy je nevyhnutné, aby psychológ určil dominantnosť ruky, ktorá je ovplyvňovaná dominantnou hemisférou mozgu, ak sa neurčí správna teda dominantná ruka, môžu sa objaviť ťažkosti s pozornosťou dieťaťa). • kreslením postavičky, obkresľovaním jednoduchých geometrických tvarov (kruh, štvorec, trojuholník – čím sa určuje zrelosť vizuomotorickej koordinácie, ktorá sa uplatňuje pri učení sa písať – napodobovanie tvarov) • kreslením podľa fantázie • dobrým zrakovým diferencovaním videného, sluchom počutého / ide výťah, auto, vlak…/ • chápaním súvislosti • pamätaním si počutého • mechanickým počítaním do 5 • diferencovaním, čo je viac a menej, • diferencovaním, čo je vpredu a čo vzadu

2. Pracovná zrelosť, ktorá sa prejavuje: • zameraním pozornosti žiadúcim smerom. (Súvis so zrelosťou nervovej sústavy) Je časté, že dieťa od činnosti odbieha, vníma všetky podnety okolo, pozornosť je rozptýlená, čo je typickým znakom pracovnej nezrelosti a výrazne tým ovplyvňuje výkon dieťaťa v škole. Pri týchto ťažkostiach s pozornosťou a impulzivitou sa robí rediagnostika v máji – júni, kedy je ešte predpoklad, že nervová sústava dovtedy dozrie, dieťa sa skľudní a pozornosť upriami. Ak nie, navrhuje sa odklad, nakoľko dieťa sa nebude schopné sústrediť celých 45minút, čím sa jeho kapacita vnímaného zníži a o to viac sa bude musieť doma učiť. Prípadne bude vyrušovať, viac verbalizovať. • rozlíšením hry od povinností • dokončením úlohy, i keď sa objavia prekážky • sebariadením – teda kontrolou okamžitých nápadov a impulzov • primeraným psychomotoric­kým tempom

3. Citovú a sociálnu zrelosť, ktorá zahŕňa: • emocionálnu stabilitu • odolnosť voči frustráciám – schopnosť prijať aj prípadný neúspech • primeranú citlivosť – nereaguje plačom na rôzne podnety, nie je výrazne úzkostné. • zvládanie strachu a obáv • schopnosť odlúčiť sa od matky – môže sa vyskytnúť oneskorená separačná úzkosť – kedy sa dieťa výrazne nevie odpútať od matky, nedokáže ostať samé ani na chvíľu. • schopnosť podriadiť sa autorite pani učiteľky • ochotu spolupracovať • začlenenie do skupiny vrstovníkov – schopnosť pomáhať a podriadiť sa vedeniu • bohatá slovná zásoba a rečová obratnosť – správna výslovnosť bez dyslálie (reč.vady) a ak sa vyskytuje „ráčkovanie, sykavky“ – rotacizmus, sigmatizmus a iné dyslálické ťažkosti je potrebné navštíviť logopéda a cvičiť. Správna výslovnosť je dôležitá pri písaní – ako si dieťa bude vyslovovať slová, tak ich bude písať.

Všetky tri oblasti sú dôležité pre úspešné zvládanie požiadaviek školy. Stačí, ak jedna z oblastí nie je dostatočne rozvinutá, a to môže spôsobiť, že prváčik musí dobiehať učivo, úlohy, ktoré nestihlo v škole. K tomu sa pridá domáca úloha a dieťa sa učí aj niekoľko hodín. Takéto tempo dlho nevydrží a ak sa úspech a rozvoj parciálne nezrelých oblastí nerozvinie, môžu sa u dieťaťa vyskytnúť psychosomatické ťažkosti – bolesti bruška, hnačky, enurézy (pomočovanie) , neurotické tiky atď. Toto zaostávanie a nechuť k učeniu sa už neodstráni počas celého štúdia. Taktiež musím upozorniť na situácie, kedy je dieťatko výrečné, slovne obratné, a tým sa javí až nadané, to nestačí, sú potrebné zrelosti aj v ostatných oblastiach kognitívnych procesov, vizuomotorike, jemnej motorike a pracovnej oblasti. Preto ak Vám odborník odporučí psychologické posúdenie školskej zrelosti – neváhajte. Vyšetrenia sú bezplatné v Centrách pedagogicko -psychologického poradenstva a prevencie. Ak má dieťa zdravotný problém, logopedický problém alebo iný handikap – teda je to dieťa so špeciálno- výchovno-vzdelávacími potrebami – môže posúdenie školskej zrelosti uskutočniť aj Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, kde je to tiež zdarma. Ešte musím upozorniť aj na opačný problém, ak má dieťa rozvinuté všetky potrebné oblasti, ale rodič by napriek tomu chcel jeho odklad šk.dochádzky, môže sa stať, že sa nám dieťa začne nudiť v MŠ, začne viac vystrájať, a taktiež sa môže vrátiť na vývinovo nižšiu úroveň – regres.

Nech sa už ako rodič rozhodnete akokoľvek, iste si prajete, aby Vaše dieťa nastupovalo do školy s nádejou, že jej požiadavky zvládne, že bude pripravené na vstup do školy, že bude školsky zrelé. Prajem Vám a Vašim deťom veľa úspechov a povzbudení.

Zdroj info : Mgr. Diana Dúcka, poradenský psychológ

**V Revúcej prebehnú zápisy v utorok a stredu tento týždeň, teda 14. a 15.2. v čase od 13,00 hod – 16,00hod. Viac info : ** http://ww.zskomre.sk/ http://www.zshviezdoslavka.sk/ http://zsibzochare.edupage.org/

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM