Obyvatelia Gemera si môžu vydýchnuť: Rekonštrukcia cesty na Muráni skončila, FOTO
Išlo o jednu z najnáročnejších rekonštrukcií v kraji vôbec, o to viac, že nebola plánovaná.
Najväčšia výzva
Rekonštrukcia cesty začala 16. októbra minulého roku a počas dvoch mesiacov, až do jej čiastočného sprejazdnenia 18. decembra, tu ľudia i mechanizmy pracovali v nepretržitej prevádzke.
„Denne tu bolo v nasadení 30 až 60 ľudí, v závislosti na prácach, ktoré spoločnosť Skanska SK práve vykonávala,“ spomenula Štepáneková.
„Najväčšou výzvou bolo popasovať sa so začiatkom stavby, kedy bolo na zničenej ceste potrebné vybudovať prístupové cesty a realizovať práce vo vysokom tempe na krátkom úseku. V tom spočívala aj náročnosť celej stavby, keď to porovnáme napríklad s výstavbou diaľnice. Na ceste II/531 sa nachádzame na úzkej ceste, kde je obmedzený prístup pre prísun materiálu, presun strojov a ľudí, pohyb mechanizmov,“ hovorí Peter Ošvát, vedúci strediska závodu Inžinierske staviteľstvo spoločnosti Skanska SK.
Prvá svojho druhu
Pri stavbe využili mechanizmy do náročného terénu, či už pásové rýpadlá a dozéry, ale najmä kráčajúci bager, ktorý sa vďaka svojej konštrukcii vedel dostať aj na miesta, kde to štandardnými strojmi nebolo možné.
„Spôsob sanácie zosunutého svahu v najkritickejšom mieste je riešený technológiou násypu vystuženého oceľovými sieťami, pričom čelná strana násypu je zrealizovaná unikátnym 3D systémom KRISMER. Ide o oceľový trojrozmerný roštový systém panelov, kotvených do svahu, pričom tieto panely sú vyplnené kamenivom. To zabezpečuje vysokú životnosť a viac-menej bezúdržbovosť. Je to prvá stavba na Slovensku, kde je v tomto prevedení použitý tento systém,“ doplnil Peter Ošvát.
Stavba v číslach
V rámci oboch etáp stavby sa odťažilo viac ako 6-tisíc metrov kubických zeminy, spätný násyp kamenivom bol v objeme viac ako 14-tisíc metrov kubických. Plocha 3D systému je viac ako 3-tisíc metrov štvorcových.
„Celkovo sa na stavbe použilo viac ako 11-tisíc kusov prefabrikovaných žľabov, ktorými sa spevnila odvodňovacia priekopa po celej 5,5 kilometrovej dĺžke upravovaného úseku. Na stavbe vrátane obchádzkovej trasy došlo k montáži a oprave viac ako 10 kilometrov zvodidiel a pokládke viac ako 2 500 ton asfaltových zmesí,“ povedal Peter Ošvát.
Viac o tom, ako výsledok prác vnímajú starostovia dotknutých obcí, sa dočítate na ďalšej strane.