Sandra Polovková Samospráva

Atraktívne plány Revúcej a okolitých obcí: Cyklotrasa po nedokončenej železničnej trati!

Železničnú trať začali budovať počas Slovenského štátu, aby dopravne spojili štítnickú, muránsku a rimavskú dolinu. Bez nej by sa vlakom dalo cestovať iba cez územie Maďarska. Napriek tomu, že už stačilo iba položiť koľajnice, po povojnovom vysporiadaní územia technické diela stratili svoj význam...

Ilustračný obrázok k článku Atraktívne plány Revúcej a okolitých obcí: Cyklotrasa po nedokončenej železničnej trati!

Vzhľadom na to, že trať je zjavne veľmi kvalitná a bez údržby odoláva dodnes, hľadajú sa ďalšie možnosti jej využitia. Predseda BBSK, Vladimír Maňka, na stredajšej návšteve v Revúcej otvoril spolu s primátorkou, Evou Cireňovou, aj túto tému…

Nájdu sa peniaze na Gemerské zelené trasy?

Samospráva Revúcej a okolitých obcí plánuje vybudovanie nových cyklotrás vedúcich po násype nedokončenej železničnej trate, avšak ako informovala primátorka Revúcej, zatiaľ nemajú dostatok financií. O pomoc sa uchádzajú zo strany banskobystrického samosprávneho kra­ja.

„Chceli by sme využiť násypy železničnej trate, ktorá nebola nikdy dokončená. Na takýto projekt však v meste a obciach nemáme dosť peňazí. Sprístupnenie samotnej trate by možno nebolo až tak náročné. Dôležitá je však starostlivosť o technické diela. Napríklad v Magnezitovciach bude potrebné preskúmať a zvážiť, či bude vôbec jeho využívanie možné. V tomto projekte počítame s troma variantami náročnosti. Najlacnejší by stál 200 tisíc eur, ten najdrahší na 1,5 milióna eur. Teraz potrebujeme zistiť, čo zvládneme aj v spolupráci s BBSK,“ povedala Eva Cireňová.

Možnosti existujú

Podľa Vladimíra Maňku by mali byť práve cyklotrasy prioritou kraja. Aktuálne čaká BBSK na podpis zmluvy o prevode majetku od Železníc Slovenskej republiky na trase Poltár – Rimavská Sobota. Súčasťou prevodu sú aj nehnuteľnosti, pre ktoré hľadajú nové využitie.

„V prípade Poltár – Rimavská Sobota je vybudovanie cyklotrasy pomerne jednoduché, keďže sú v poriadku najmä vlastnícke vzťahy. Náročné sú však investície, napríklad pri obnove mosta, či zvážení technického stavu tunela. V prípade Gemerských zelených trás budeme musieť najskôr zistiť, kto je majiteľom stavieb. Určite by však mali obe trasy spájať muránsku dolinu a turistov doviesť až do maďarskej dolinky Hollókő, ktorá si dodnes zachovala svoju stredovekú podobu. Podporiť by mali najmä miestnych podnikateľov v oblasti služieb,“ informuje Maňka.

Samosprávny kraj plánuje získať peniaze na budovanie cyklotrás z fondov Európskej únie. Gemerské zelené trasy by miestne samosprávy chceli napojiť až na tunely v obci Magnezitovce a získať tak prepojenie aj na východné Slovensko.

foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM